Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

EA overtreedt de regels met misleidende reclame

EA overtreedt regels met misleidende reclame

Dat er steeds meer kritiek komt op lootboxen uit zich nu ook in zichtbare maatregelen. Eerder werd al bekend hoe er een mogelijk verbod zou komen op lootboxen vanwege de gokelementen die in deze virtuele dozen zitten.

Onder meer EA Sports werd daarom uitvoerig onderzocht. Nu is de game-ontwikkelaar opnieuw in opspraak geraakt en wel door een misleidende reclame. De Stichting Reclame Code (SRC) heeft zich over de kwestie bewogen. Hoe dat precies zit, leggen we je hieronder uit.

Klacht Nijmeegse student

De SRC kreeg namelijk een klacht binnen van de Nijmeegse student Dirk Arents die volgens de reclame-autoriteit gegrond bleek. Arents had namelijk bezwaar op een reclame in de online gameshop van PlayStation. In een afbeelding werd daarin reclame gemaakt voor het zogeheten FIFA Ultimate Team, een optie binnen het voetbalspel FIFA waarmee spelers een pakket met willekeurige spelers kunnen kopen. Normaal gesproken weten spelers bij aanschaf niet welke voetballers ze precies in hun bezit krijgen. In de advertentie werd echter reclame gemaakt voor een aantal zeldzame voetballers, met de vermelding dat het ging om een speciaal verjaardagspakket. De Nijmeegse student dacht daarom dat hij na aanschaf van het pakket in elk geval één van de afgebeelde zeldzame voetballers zou krijgen, maar dat bleek niet het geval. Volgens de student werd hij daarom misleid door de reclame-uiting.

SRC is onberispelijk

De SRC is het daarmee eens. EA Sports had namelijk duidelijk moeten melden dat de afgebeelde voetballers niet gegarandeerd beschikbaar zouden komen via de aangeschafte lootbox. Volgens de SRC zouden spelers van het spel daarom onjuist zijn geïnformeerd, wat in strijd is met artikel 7 van de nationale reclamecode. In dit artikel staat namelijk dat reclame niet oneerlijk mag zijn. Het gevolg? Dat de SRC EA nu beveelt om te stoppen met dergelijke reclame-uitingen. Vooralsnog is het onduidelijk of EA hiermee akkoord gaat: het Amerikaanse bedrijf kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak. Maar er is in elk geval een duidelijk signaal afgegeven aan ontwikkelaars van lootboxen. En dat is niet voor het eerst.

Niet de eerste keer

De Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) concludeerde onlangs ook al dat in elk geval in vier spellen in Nederland de wet wordt overtreden met de lootboxen. Ondanks dat de KSA niet expliciet wil aangeven om welke spellen het gaat, sluiten alle genoemde criteria – betalen voor een lootbox zonder de daadwerkelijke inhoud te kennen – in het onderzoek aan op de kritiek op FIFA. Hiermee liggen game-ontwikkelaars steeds meer onder vuur in Nederland. Wij zijn in elk geval benieuwd of de grote producenten zullen bezwijken onder alle druk. Of dat er daadwerkelijk verboden zullen worden uitgedeeld.