Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

Gamification: steeds meer casino’s zetten het in als troef

Steeds meer casino’s zetten gamification in

Het casino-aanbod is onder meer zo rijkelijk dankzij de onbegrensdheid van het internet. En waar veel aanbod is, moeten aanbieders onderling vechten om nieuwe spelers. Een van de manieren waarop ze deze spelers binnenhalen is door met riante bonussen te smijten. De ene is nog aantrekkelijker dan de ander en het heeft er alle schijn van dat deze bedragen voorlopig nog wel even zullen blijven stijgen. Als speler kun je daar weer mooi van profiteren, want je krijgt zo gratis speelgeld uitgedeeld.

Alleen wat doe je als het gratis speelgeld op is? Niet iedereen zit erop te wachten om geld uit eigen portemonnee in te leggen. Het is op dit moment dat een deel van de aangetrokken bezoekers zal besluiten om af te haken. Hoe kan een casino deze groep spelers dan toch stimuleren om door te spelen? Steeds meer casino’s hebben een nieuwe troef: Gamification.

Wat is gamification?

Wellicht dat je de term al eerder bent tegengekomen. Want net als in de casinowereld zien we gamification ook in de financiële markt en onderwijs. Onder dezelfde noemer bouwen casino’s steeds vaker een videospel in plaats van een gokspel. Wat dit teweeg moet brengen? Beleving. Door een videospel met echte inhoud te spelen, voelt de behaalde winst als een ware beloning. Gamification in online casino’s kan allerlei vormen aannemen. Videospellen komen steeds vaker met een puntensysteem. Deze punten kunnen worden ingewisseld tegen verschillende beloningen, zoals extra tegoed of gratis spins. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van rankings die psychologisch gezien ook bijzonder effectief blijken. Spelers worden zo immers gemotiveerd om alsmaar door te blijven spelen.

Spelen met een missie

Een van de meest recente ontwikkelingen binnen de wereld van gamification is het moeten volbrengen van missies. Steeds vaker zijn online casino’s bezig om missies en avonturen te bouwen die belonen en stimuleren tot het spelen van een nieuwe level. Dat is al met al een slimme zet van online casino’s, maar het is wel gevaarlijk voor de speler zelf. In normale videogames zien we ook steeds vaker dat we er wordt gestimuleerd om geld uit te geven. Bijvoorbeeld om via de zogeheten lootboxes extra levens of speciale voorwerpen te kopen. Met de toevoeging van missies verandert het aanbod van online casino’s steeds meer in dat van een echte game. Het is vooralsnog niet duidelijk waar uiteindelijk de grens komt te liggen tussen een videogame en online casino. Mocht het uiteindelijk toch te ver gaan, dan zal het ongetwijfeld weer op de politieke agenda worden gezet. Tot dat moment zover is zullen veel online casino’s waarschijnlijk steeds meer investeren in Gamification.