Getoonde content is geschikt voor bezoekers jonger dan 24.
U ziet een versie van de website waarop geen aanbieders en promoties getoond worden. Toon mij relevante bonussen en casino's.
Deze website versie toon aanbieders en promoties. Geen relevante bonussen en casino's tonen.

Online games worden steeds sluwer.

Loot boxes

De wereld van online casino’s ligt al langere tijd onder een vergrootglas en daar lijkt een nieuw hoofdstuk aan te zijn toegevoegd. Want de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) onderzoekt nu ook of spelletjes met lootboxen onder de noemer van kansspel vallen. In een dergelijke game kunnen deelnemers loot boxes winnen of tegen betaling bemachtigen. In deze boxes zitten weer allerlei upgrades waar de speler sterker van wordt. Althans, dat hoopt die tenminste. Want vooraf is niets bekend over de uiteindelijke inhoud van zo’n lootbox. En dat zou verslavend kunnen werken. Vooral aangezien de doelgroep ook uit kinderen bestaat, een wel heel kwetsbare doelgroep.

Een verslavende werking

Als je een moderne videogame aanschaft dan kun je bijna niet meer om de lootboxes heen. Ze zijn te vinden in spellen als Battlefront II, waar allerlei schatkisten zitten die weer upgrades bevatten. Dat klinkt hartstikke veelbelovend, zij het niet dat deze upgrades alleen kunnen worden bemachtigd als er voor betaald wordt. En dat stoot veel mensen tegen het zere been. Want niet alleen moet er op deze manier nog meer geld worden neergelegd voor het spel, ook is van tevoren niet bekend welk voordeel je krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat je niets aan het voordeel hebt. Met als gevolg dat je in het heetst van de strijd opnieuw een lootbox aanschaft, en opnieuw. En dat heeft wel heel veel weg van een kansspel.

Het wordt allemaal steeds duurder

Ondertussen worden de game producenten alsmaar groter en datzelfde kan worden gezegd over hun producties. Door alle moderne technieken wordt het steeds grafischer, steeds flitsender, steeds mooier. Maar dat komt wel met een keerzijde. Want er is steeds meer budget nodig om de concurrentie aan te kunnen met de andere producenten in de markt. Waar dat budget vandaan moet worden gehaald? De speler. Ook al heeft die al zoveel geld betaald voor z’n favoriete game.

Een oneerlijk gevecht

En dat is niet helemaal fair. Want als je het zonder de extra upgrades probeert dan duurt het eindeloos voordat je verder komt in het spel. Zo duurt het in het Star Wars spel Battlefront II wel opmerkelijk lang om je karakter zonder lootbox vrij te spelen, in sommige gevallen zelfs zo’n 4528 uur. Of je kunt natuurlijk allerlei upgrades kopen, voor een kleine 2100 dollar. Dat is pay-to-win. En dus oneerlijk, zo vinden veel tegenstanders van lootboxes.